Fyzické divadlo v sebe zahŕňa prvky performancie, divadla a tanca. V strede jeho záujmu nestojí slovo alebo dramatický autor, ale samotný performer, ktorý v kontexte zvolenej témy, hľadá v sebe odpoveď na širšie otázky dotýkajúce sa fyzického prejavu, skúsenosti a významu.

Rezignácia na slovnú výpoveď dáva omnoho väčší priestor telu, pohybu a rytmu. V 6O.- 70.-tych rokoch 20. storočia vytvoril legendárny poľský režisér Jerzy Grotowski či americké Living Theatre niekoľko prelomových javiskových kompozícií, ktoré sa stali tvorivým základom nielen pre divadlo samotné, ale boli jedným z inšpiračných zdrojov pre vytvorenie súčasného tanca v podobe akej ho poznáme dnes. Tvorcovia sa vo fyzickom divadle nechávajú inšpirovať priestorom, hlavne nedivadelnými (môže to byť priestor továrne, skladu či exteriéru), skúmajú minulosť, podnikajú výpravy alebo expedície za zberom metariálu. Herec alebo performer vo fyzickom divadle nevytvára postavu podľa literárnej predlohy či libreta, ale skladá si ju. Pracuje s pohybom, tancom, časťami textu, a tieto zložky spája do svojbytného diela. Pristupuje k pohybu a prejavu ako autor, nie ako interprét. K fyzickým divadlám sa radia aj tvorcovia, ktorí pracujú s rôznymi podobami cirkusu (u nás známe Divadlo Continuo či Cirk La Putyka). Na druhej strane fyzickým divadlom sa dajú stvárniť aj bolestivé témy minulosti, či súčasnosti (medzinárodné divadelné štúdio Farma v jeskyni so slovenským režisérom Viliamom Dočolomanským).

Fyzické divadlo našlo svoje možnosti aj v experimentovaní s filmom a novými médiami. Za všetky spomeniem britské divadlo DV 8, ktoré dokázalo pohybový prejav včleniť do filmového prostredia, a tak z neho urobiť plnohodnotný výrazový materiál. Fyzické divadlo teda pracuje s rôznorodým materiálom, ktorý performer skúma a radí vedľa seba.

Na Slovensku sa k fyzickým divadlám radí divadelné zoskupenie Debris Company pod vedením režiséra Jozefa Vlka. Debris Company vznikla z pôvodného súboru Hubris. Existuje a tvorí aj s dlhšou prestávkou už šestnásť rokov. Či už išlo o Becketta, Joycea alebo Kafku, tvorcovia hľadajú za slovom predovšetkým pohyb, za motiváciou emóciu, za príbehom asociáciu alebo obraz. V Soliloquy performerka pracuje so snom a realitou, minulosťou a súčasnosťou. Svoj pohybový prejav skladá z prejavu speváčky a snových výjavov, ktoré ju prenasledujú. Cítiť v tom aj presahy na dielo Jamesa Joycea.

Vo svojom najnovšom projekte Clear sa tvorcovia Debris company nechali inšpirovať osvieteneckým filozofom René Decartesom a textom slovenského prekladateľa a dramatika Petra Lomnického, v ktorom herec a dve tanečnice vytvárajú ostrý pohľad na tému pravdy a času. Debris Company sa radí k fyzickým divadlám, ktoré na Slovensku ešte stále nie sú dostatočne preskúmané, ale ich projekty vzbudzujú medzi divákmi vždy veľký ohlas. Metódy zberu materiálu, experimentovanie s formou a obsahom či rezignácia na klasickú výsvtabu inscenácie robia z Debris Company laboratórium. Fragmentarizuje text, priestor a zároveň aj vnímanie divákov, redukuje ich na impulzy, inšpirácie, ktoré si musí poskladať intuitívne sám. Najnovšie získal za inscenáciu Clear Zvláštnu cenu poroty na festivale Nová dráma/New drama 2015.

– Marek Godovič –

(Článok bol uverejneny v Culture Attack 02-03/2015)

Podobné príspevky
Čítať viac...

Palestínsky divadelník rozpráva o živote v utečeneckom tábore

Divadelnú inscenáciu, ktorá na základe osobných skúseností autora hovorí o živote v utečeneckom tábore, uvedie 26. a 27. novembra 2016 Divadlo Pôtoň v Bátovciach. Dafa Puppet Theatre odohrá predstavenie Smooth life (Ľahký život) v angličtine s českými titulkami. Zakladateľ divadla Husam Abed je palestínsky bábkoherec, hudobník a sociálny pracovník.
Čítať viac...

Hľadáme dobrovoľníkov!

Hľadáme dobrovoľníkov, ktorí by s nami spolupracovali na prípravách prvých aktivít veľkého medzinárodného projektu, ktorý realizujeme s partnermi z Nórska, Islandu a Lichtenštajnska.
Čítať viac...

Americký cisár je nominovaný v troch kategóriách cien Dosky 2018

Koprodukčný divadelný projekt Štúdia 12 a Divadla Pôtoň podľa reportážnej knihy Martina Pollacka - "Americký cisár. Masový útek z Haliče" je nominovaný na cenu Dosky 2018 v kategórii Najlepšia inscenácia divadelnej sezóny, spolu s inscenáciami Činohry Slovenského národného divadla Vojna a mier (réžia Marián Amsler) a Pred západom slnka (Michal Vajdička). Režisérka Iveta Ditte Jurčová je nominovaná na cenu v kategórii Najlepšia réžia divadelnej sezóny (inscenácia Americký cisár) a Katarína Caková spolu s Ivetou Ditte Jurčovou získali nomináciu v kategórii Najlepšia scénografia divadelnej sezóny (inscenácia Americký cisár).
Čítať viac...

Islandskí umelci v Bátovciach

V Bátovciach odštartoval prvý rezidenčný umelecký pobyt medzinárodného projektu Vzkriesenie zázraku. Kultúrne a umelecké centrum Pôtoň hostí umelcov z Islandu - Arnara Geir Gústafssona a Hallveig Kristín Eiríksdóttir, ktorí pripravujú sériu nových diel pre budúcoročný festival Into the Miracles.
Čítať viac...

Divadlo Pôtoň hľadá dobrovoľníkov

Divadlo Pôtoň ponúka jedinečnú možnosť pre všetkých nadšencov umenia a medzinárodných projektov. Spoznaj zákulisie tvorby nových umeleckých diel rôznych smerov a disciplín a staň sa súčasťou nášho tímu. Divadlo Pôtoň hľadá dobrovoľníkov, ktorí by pomáhali pri príprave a realizácii projektu In Memoriam: Word.
Čítať viac...

Made in Bátovce 2024: Kultúra len bátovská a žiadna iná!

Podujatie Made in Bátovce 2024 je posledným podujatím v tomto roku. Od septembra totiž Obec Bátovce spúšťa rozsiahlu rekonštrukciu budovy kultúrneho centra, financovanú z Plánu obnovy. Projekt v celkovej výške 510 000 eur zahŕňa zateplenie obvodového plášťa, novú fasádu, zateplenie strechy, výmenu strechy a okien, inštaláciu tepelného čerpadla, výmenu vykurovacích telies, rekonštrukciu kúrenia, odstránenie statických problémov v pivničných priestoroch a zateplenie podláh. Návštevníci podujatia Made in Bátovce budú mať tak možnosť vidieť budovu kultúrneho centra v jej pôvodnom stave poslednýkrát.